SEO-blogi

Ajatuksia suomalaisen huoltamotoiminnan sisältä ja ulkoa.

SUOMALAISET USKOVAT YKSITYISAUTOILUN TULEVAISUUTEEN

Me SEO:lla olemme kiinnostuneita suomalaisten kuluttajien mieltymyksistä. Jotta voimme jatkossa tarjota asemillamme yhä parempaa palvelua, teetimme maaliskuussa 2017 Taloustutkimuksella tutkimuksen, jonka tarkoituksena oli selvittää suomalaisten käsityksiä autoilusta ja mielikuvia huoltamoista. Internetpaneelilla toteutettuun tutkimukseen vastasi 1029 suomalaista maaliskuun 2017 aikana. Tutkimustuloksia tulen käsittelemään blogissani kolmen postauksen mittaisena sarjana. Ensimmäinen osassa käsittelen suomalaisten mieltymyksiä autoilusta.

Tutkimustulokset osoittivat, että seuraavan viiden vuoden päähän yksi trendi nousi ylitse muiden: yksityisautoilu. Jopa 76 prosenttia suomalaisista haluaa ajaa omalla tai työsuhdeautolla vuonna 2022. Miesten keskuudessa oma auto on naisia suositumpaa. Miehistä 83 prosenttia ja naisista 69 prosenttia uskovat ajavansa omalla tai työsuhdeautolla vuonna 2022. Julkisen liikenteen suosio ei näytä saavuttavan vielä seuraavan viiden vuoden aikanakaan yksityisautoilua, koska vain 2 prosenttia kokee julkisen liikenteen mieluisimpana vaihtoehtona vuonna 2022. Vastaavasti auton vuokraaminen (7%) ja erityisesti kimppakyydit (6%) koettiin potentiaaliseksi vaihtoehdoksi pääkaupunkiseudulla ja nuorten naisten keskuudessa. Myös tuloilla oli vaikutusta kimppakyyti- ja vuokra-autoinnostukseen: mitä pienemmät vuositulot niin sitä suurempi kiinnostus.

Tutkimuksen tulosten pohjalta voinen todeta, että pitkien välimatkojen Suomessa oma auto koetaan tulevaisuudessakin tärkeimmäksi liikkumismuodoksi. Millaisilla energiamuodoilla autot tulevaisuudessa liikkuvat ovat sitten asia erikseen.

0 osumaa
0 kommenttia

Pyörällä Pariisiin!

Siis mitä?! Luit oikein. Olen yksi Team Rynkeby –Helsingin joukkueen pyöräilijöistä, jotka aloittavat viikon mittaisen maantiepyöräilyurakan perjantaina 7.7 Helsingistä kohti Pariisia. Onko tuossa mitään järkeä? No, tässä on itse asiassa aika paljonkin järkeä. Koko homman juju on siinä, että keräämme varoja tällä tempauksella syöpäsairaille lapsille. Viime vuoden joukkueet saivat kokoon lähes 350 000 euroa! Tänä vuonna näyttää siltä, että ylitämme kirkkaasti tuon summan. Yksi matkan mahdollistaneista yhteistyökumppaneistamme on SEO. Heti alkuun jo lämmin kiitos SEO:lle, Artolle ja koko SEO:n henkilökunnalle. Ilman teitä tärkitä kumppaneita ei tätä upeaa hanketta olisi olemassa.

Alun alkaen Team Rynkeby on saanut alkunsa vuonna 2002 kun muutama tanskalainen pyöräilyn harrastaja lähti Tanskasta käsin seuraamaan Tour De Francen maalintuloa Pariisiin. He keräsivät matkaa varten tukijoita ja saivatkin kerättyä niitä niin hyvin, että matkakassasta jäi varoja yli. He päättivät lahjoittaa ylijääneet varat paikalliselle lasten syöpää tukevalle yhteisölle. Tästä syntyi Team Rynkeby perinne. Hanke on kasvanut vuosi vuodelta ollen nyt jo niin iso, että Team Rynkeby joukkueita on kaikista pohjoismaista. Viime vuoden yhteenlaskettu lahjoitussumma hyväntekeväisyyteen oli yli 8 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut kymmeniä prosentteja joka vuosi. Suomessa kerätyt varat lahjoitetaan lyhentämättömänä Sylva ry:lle ja Aamusäätiölle, joka tukee syövän tutkimustyötä. Sylvan tehtävä on auttaa niitä perheitä, joissa on syöpää sairastava lapsi.

Törmäsin itse sattumalta hankkeeseen parisen vuotta sitten Porvoon Kuntoajoissa. En voi kutsua itseäni aktiiviurheilijaksi tai edes liikkujaksi ennen tätä. Jos ei nyt nuorouuden urheiluaikoja muistella. Niistä ajoista ei ollut kuin muistoja jäljellä. Kuntoa ei. Kun kuulin asiasta ensimmäistä kertaa, kuulosti homma todella hienolta. Mutta, että itse pystyisi ajamaan alkukesän aikana vaaditut 2 500 kilometria ja sitoutumaan treenaamaan ihan oikeasti koko talven ennen tätä. Minullahan on työ. Ja pienet lapset. Jotenkin asia jäi kaivertamaan mieltäni ja kun sitä tarpeeksi mietti, niin ajatus kirkastui. Miten kummassa ne kaikki muut ovat tähän sitten pystyneet? Miksi en minäkin? Vuosi "ensikohtaamisesta" ja hakupaperit olivat sisällä. Lahtelaisuudesta oli ehkä hyötyä hakuprosessissa. Noin puolet hakijoista pääsee mukaan. Onhan minulla täysin koskematon maapeä muun muassa yhteistyökumppaneiden hankintaan. Mihin sitten sitouduin 1.10.2016 – 30.9.2017? Sitouduin harjoittelemaan systemaattisesti ohjeiden mukaan. Sitouduin edistämään hanketta parhaani mukaan. Sitouduin toimimaan kannustavlla asenteella. Kun junaan pääsi mukaan, on se ollut menoa. Mikään asia ei ole tuntunut ylivoimaisen vaikealta. Hommassa taisi olla sittenkin se päätöksenteko vaikeinta. Olen monta kertaa saanut vastailla miten ihmeessä jaksat ajaa Helsinkiin treeneihin ja tulla yömyöhään kotiin? Miten voit jaksaa ajaa 5 tuntia pyörällä, eikö se ole jo tylsää. No ei ole! Tässä kohtaa oman päätöksen lisäksi tukea ja iloa on antanut joukkue. Joukkue, jonka kesken on syntynyt valtava, ennenkokematon yhteishenki.

Harjoittelumme on koostunut 2 kertaa viikossa tehtävistä yhteistreneistä. Toinen oli peruskestävyystreeni, jossa esimerkiksi teemme 3 tunnin spinningin tai 3 tunnin reippaan (Lue: todella reippaan) kävelylenkin. Kevättä kohden "pk" treenit on vaihtunut maantielle, jossa tuntimäärät ovat edelleen kasvaneet. Pisimmät yhteislenkit ovat olleen yli 200 kilometrin mittaisia. Tämä simuloi sitä kuormitusta, jonka saamme Pariisin matkalla. Ajamme päivässä juuri tuon 200 kilometria. Erona vain se, että se toistuu seitsemänä päivänä peräkkäin ilman palautumista. Yhteistreenien lisäksi jokainen on harjoitellut omaehtoisesti. Viikkotuntimäärät ovat talvikaudella 8-12h ja keväällä 12-15 tunnin luokkaa. Onhan tuo painoakin tiputtanut 12 kiloa...ja paljon muutakin hyvää tuonut!


Nyt kun H-hetki on aivan käsillä, alkaa pieniä perhosia tuntumaan vatsassa. Monenlaisia tunteita ilmassa. Ympäriltä tulee paljon kannustuksia, hengessä ollaan mukana. Joukkueen henki on huipussaan, joka päivä olemme yhteyksissä. Vähän on alkanut myös mietityttämään mitä sitten kun tämä kohta loppuu? Taidan hakea uudestaan. Sillähän tuo ratkeaisi...No, ensin ajatukset kootaan kuitenkin huomenna kello 13:15 starttaavaan urakkaan. Koitostamme voi seurata nettisivujen kautta tai vaikkapa livelähetyksen kautta, johon löytyy myös linkki nettisivuiltamme www.teamrynkeby.fi.

Anna-Kaisa Packalen

Kirjoittaja on 39-vuotias lahtelainen palvelujohtaja, joka lähti toteuttamaan yhtä unelmaansa. 7.7.2017 alkaen taitetaan viikon aikana n. 1200 km:n matka pyörällä Pariisiin. Hankkeella kerätään varoja syöpää sariastavien lasten hyväksi.

27 osumaa
0 kommenttia

Tervetuloa SEO:n blogiin!

Me SEO:lla etsimme aktiivisesti keinoja tarjota asiakkaillemme yhä enemmän uusiutuvia polttoaineita, jotka ovat ympäristöystävällisimpiä kuin perinteiset polttoaineet. Meille on erittäin tärkeää, että uusiutuvien polttoaineiden kehitys tapahtuu kotimaassamme ja pystymme täten yhä uudelleen täyttämään meidän tärkeimmän arvolupauksemme eli suomalaisuuden. SEO:lle arvolupaukset ja niiden täyttäminen on kunnia-asia.


Suomalaisuuden ja uusiutuvan lisäksi meille tärkeimmät arvot ovat paikallisuus ja yrittäjävetoisuus. Näiden arvojen toteutumisesta huolehtivat pääasiassa itsenäiset yrittäjäkauppiaamme. Meillä on tällä hetkellä 146 yrittäjäkauppiasta ja he tarjoavat asemillaan yksilöllistä palvelua. Polttoaineiden lisäksi SEO-asemilta löytyy muun muassa toinen toistaan herkullisempia kotiruokia ja leivonnaisia. Blogimme kautta avaamme yhä enemmän elämää SEOlaisena niin kauppiaiden kuin kuluttajien näkökulmasta.


Näin juhannuksen alla haluamme toivottaa teille rauhallista Juhannusta. Muistattehan että SEO-asemat tarjoavat mukavia virkistyshetkiä Juhannuksen ruuhkiin, joten kurvaa lähimmälle asemallesi ja pidä ansaittu ruokatauko tai herkutteluhetki!

Arto Viljanen
toimitusjohtaja
Suomalainen Energiaosuuskunta SEO

 

62 osumaa
0 kommenttia