Tarina 34/40: Sponsorointia SEO:n arvojen mukaisesti

tarina34.1
SEO on sponsoroinut urheilua eri lajeissa läpi vuosikymmenten. Vaikka lajikirjo on ollut suuri, jokainen kohde on puntaroitu tarkasti. Pelkkä näkyvyys ei riitä, vaan yhteistyökumppaneiden kanssa on oltava enemmänkin yhteistä sekä molemminpuolista annettavaa. Kuten esimerkiksi arvomaailma, sen täytyy kohdata aina, kun yhteistyöstä on kyse.


SEO:n logo on näkynyt monen urheilutapahtuman laidalla tai eri joukkueiden pelipaidoissa toiminnan alusta asti. Mahtuuhan joukkoon sponsorointitekona myös legendaarinen tv-ohjelma Team Ahma, joka käsiteltiin jo tämän juttusarjan alkuvaiheilla. Team Ahma olikin yksittäinen suurin sponsorointiteko SEO:n historiassa.

Mutta on niitä paljon muitakin, pieniä ja suuria yhteistyökuvioita. Lajejakin on ehtinyt 40 vuodessa muodostua melkoinen kirjo. SEO on ollut mukana moottoriurheilussa monessakin eri lajissa, kuten moottoripyöräilyssä, Formula Ford –luokassa, endurossa ja Kumipallo4000-tapahtumassa. Moottoriurheilu on luonnollisesti looginen yhteistyökumppani SEO:lle, mutta pelkkä pärinä ei riitä saamaan yhteistyötä toimivaksi.

tarina34.2

”Pelkkä pärinä ei riitä saamaan yhteistyötä toimivaksi.”

SEO:n arvot ohjaavat ketjun omaa toimintaa, mutta on tärkeässä roolissa myös yhteistyökumppaneita valittaessa. Yrittäjyys, kotimaisuus ja paikallisuus nousevat aina esille, kun yhteistyökumppanuuksia suunnitellaan. 

Urheilu on SEO:lle mainio kohderyhmä, koska yhtä lailla urheilijan voi kuvitella olevan yrittäjä. Hän vastaa omasta toiminnastaan, kantaa vastuun menestyksestä ja tekee töitä tunteja laskematta. Tulos ratkaisee, näin se menee SEO:llakin. Urheilijoilla on oma taustaryhmänsä tuki, SEO:lla osuuskunta tukee kauppiaita tuomalla nostetta kauppiaiden näkyvyyteen. Moni kauppias on lisäksi tukenut omia paikkakuntansa urheilijoita, mikä sekin sopii hyvin SEO:n arvoihin.

”SEO:lla osuuskunta tukee kauppiaita tuomalla nostetta kauppiaiden näkyvyyteen.”

Joukkuelajitkin vahvasti mukana

Niinhän se menee, että parhaimmillaan joukkue on silloin, kun se saa yksilöistään kaiken irti. Tähän SEO:kin pyrkii. Siksi myös joukkuelajit ovat olleet kautta vuosien vahvasti mukana sponsorointiyhteistyössä, miehissä ja naisissa. Mukana on ollut esimerkiksi lentopalloa, rantalentopalloa, harrastesoutua, pesäpalloa, jalkapalloa, jääkiekkoa ja muodostelmaluistelua. Myös MM-tason yhteistyötä on ollut vuonna 2015, kun SEO sponsoroi suojelukoirien MM-tapahtumaa Lahden stadionilla.

Kohteita on pyritty löytämään – niin kuin SEO-asemiakin on – tasaisesti ympäri Suomen.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.