Tarina 22/40: Uuden ajan alku – verkkosivut ja tekstiviestit

Tarina22.1

2000-luvulle tultaessa teknologinen kehitys oli hurjaa. Internet yleistyi, samoin kännykät ja tekstiviestipalvelut. Tämä muutos näkyi myös SEO:n toiminnassa. Moni asia, joka oli ennen hoidettu ”käsipelillä” tai manuaalisesti, onnistuttiin nyt tekemään tehokkaasti teknologiaa hyödyntäen. 

SEO sai ensimmäiset omat verkkosivunsa aivan 2000-luvun alussa. Kotisivuja alettiin tehdä tuohon aikaan kiihtyvällä tahdilla, ja aikaansa seuraava huoltoasemaketju toteutti tietenkin omat sivunsa heti kun mahdollista.  Pitihän SEO:n tyyppisellä organisaatiolla omat kotisivunsa olla. 

Ensimmäiset kotisivut olivat ajan hengessä melko yksinkertaiset. SEO:n sivuilta löytyi yhtiöstä perustiedot, yhteystiedot, asemaverkostokartta, kuvagalleriaa ja satunnaisesti päivittyvä uutisosio. Tänä päivänä tällaiset sivut herättäisivät lähinnä huvittumista, mutta vajaat 20 vuotta sitten sivut olivat hyvin simppeleitä.

Tarina22.2

”Pitihän SEO:n tyyppisellä organisaatiolla omat kotisivunsa olla.”

SEO:n ensimmäiset kotisivut kasasi silloinen toimitusjohtaja Hannu Laitinen yhdessä Mainostoimiston ja tradenomiopiskelijan kanssa. Opiskelijapoika oli perehtynyt sivujen tekemiseen ja oli valmis auttamaan SEO:a projektissa. Lopulta, alkusuunnittelun jälkeen, sivut saatiin kasaan yhdessä päivässä.

Toinen 2000-luvun alun teknologinen muutos oli hintatietojen lähettäminen kauppiaille tekstiviestillä. SEO:n toimistolta kuljetussuunnittelija Tuula Kanninen lähetti Nokia Communicatoristaan kauppiaille päivittäin tekstiviestin, jossa kerrottiin, muuttuuko hinta vai ei.

”Kotisivut saatiin kasaan yhdessä päivässä.”

Kolmen päivän hintaputki

Hinta ei siis muuttunut joka päivä. Hintaa seurattiin päivittäin, mutta se muuttui vasta sitten, jos se oli ollut kolme päivää raja-arvojen ulkopuolella – yli  tai alle. Näin kauppiaat pystyivät ennakoimaan tilannetta.

SEO oli alallaan Suomen ensimmäinen tekstiviestitiedottamisessaan. Kauppiaat pitivät palvelusta paljon ja se sai kiitosta. Näin SEO oli hypännyt uudelle vuosituhannelle ja ottanut teknologisen harppauksen kohti nykyaikaa.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.