Tarina 16/40: Team Ahma ja SEO

Tarina16.1

Team Ahma on osa suomalaista tv-historiaa. Suosittu komediasarja keräsi suomalaiset tv:n ääreen viikosta toiseen. Sarjan menestyksen myötä SEO nosti profiiliaan myönteisillä mielikuvilla.

Kukapa ei muistaisi maantien sankareita, voimakaksikko Team Ahmaa? Se oli tv:n kulttisarja kahdesta kaveruksesta, Jarno Ahmasta (Pirkka-Pekka Petelius) ja Alpo Kurkisesta (Taneli Mäkelä). Televisiokanava Nelonen tilasi Team Ahma -sarjan vuonna 1997. 

Team Ahman Jarno on siviiliammatiltaan talonmies, ja Alpo taas toimii päivätöissään postinjakajana. Vapaa-ajallaan he ovat maanteiden superkaksikko, jotka tekevät pyyteetöntä työtä tiellä liikkujien eteen. Työautonaan heillä on vanha sininen Saab 95 -auto, jota he puunaavat päivästä toiseen pilkuntarkasti kerrostalonsa alakerran autotallissa. 

Team Ahma sai alkunsa jo Peteliuksen ja Mäkelän edellisen tv-sarjan aikana. Vuoden 1996 Akkaa päälle -tv-sarjassa oli jakso, jonka nimi oli Team Ahma. Siinä seikkailivat samat miehet, Jarno Ahma ja Alpo Kurkinen. 

Tarina16.2

”Vapaa-ajallaan he ovat maanteiden superkaksikko, jotka tekevät pyyteetöntä työtä tiellä liikkujien eteen.”

Team Ahma oli siis vapaaehtoistyön hengessä toimiva maantien palvelijaduo, joka teki aamusta eväsleivät kassiin ja lähtivät tien päälle auttamaan hädässä olevia autoilijoita. Luonnollisesti miehet joutuivat – tai pääsivät, kuinka vain – retkiensä aikana mitä ihmeellisimpiin kommelluksiin ja seikkailuihin. 

Hyväntahtoiset ja ehkä myös hieman hitaasti lämpiävät maantieritarit nousivat tv-sarjan ansiosta suursuosioon Suomessa. Toistohuumori ja hillitty sävy toimi Suomen kansaan erinomaisesti. Mutta miksi kerromme tästä SEO:n 40 tarinaa -juttusarjassa?

”Maantieritarit nousivat tv-sarjan ansiosta suursuosioon Suomessa.”

Alpo rakastui SEO:lla

SEO toimi Team Ahma -sarjan kuvauspaikkana moneen otteeseen. Yhdessä jaksossa miehet menevät Veikkolan SEO:lle kahville. Huoltoaseman myyjä on viehättävä neiti, ja kuinkas kävikään, Alpo Kurkinen rakastui myyjään välittömästi. Tästä alkaa koko jakson kestävä kommellusten sarja, josta ei puutu vauhtia eikä käänteitä.

SEO:n osuudesta tv-sarjassa oli tehty sopimus, jolla SEO sai näkyvyyttä ja tuotantoyhtiö rahoitusta. Summa oli merkittävä tuon ajan markkinointibudjetissa. Toisaalta tv-mainonta oli kallista, joten sarjatuotannon tukeminen puolsi paikkaansa.
Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.