Tarina 6/40: Ei tyyppiasemille – palvelu hakkaa konseptin

tarina6.1

Suuret huoltamoketjut ovat kautta aikojen luottaneet niin sanottuihin tyyppiasemiin, jossa jokainen ketjun asema on tunnistettavissa hyvin tarkasti saman näköiseksi. SEO:lla tämäkin asia on toisin, kun alusta asti on luotettu ennemmin palveluun kuin tarkasti määrättyyn muotitukseen.

Suomalainen Energiaosuuskunta perustettiin vuonna 1978, ja ketjun rakentamista varten tehtiin myös yksi modulaarimalli siitä, miltä SEO-asemat näyttäisivät. Oli siis ajatus siitä, että asemat voisivat olla samoista elementeistä rakennettuja, joustavia ja edullisia rakentaa.

Tämä ajatus kuitenkin hylättiin.

SEO on aina ollut kauppiaidensa näköinen huoltoasemaketju, eikä siihen henkeen kuulu ylhäältä päin ohjeistettu tyyppiasema-ajatus. Paikallisuus on yksi SEO:n arvoista, ja se todella näkyy myös asemilla ympäri maan. Värit ovat samat kaikilla, mutta kahta samanlaista SEO-asemaa et Suomesta löydä. Tyyppiasemasta tosin tehtiin lahtelaisessa arkkitehtitoimistossa suunnitelma 1980-luvun lopulla, mutta sitä ei toteutettu.

tarina6.2

SEO on aina ollut kauppiaidensa näköinen huoltoasemaketju.”

Toinen asia, mikä vaikutti SEO-asemien tyylin kirjavuuteen oli se, että yleensä asemia ei rakennettu tyhjästä. Useimmat kauppiaat siirtyivät SEO:lle toisista ketjuista, joten kauppapaikka oli jo valmiina. Siksi olikin usein tunnistettavissa SEO-värien alta, mihin ketjuun asema oli aiemmin kuulunut.

Kolmas tekijä, joka piti tyyppiasemakonseptin poissa SEO:lta, oli kauppiaiden nimenomainen pyrkimys pois kaikenlaisista konsepteista, konseptiajattelusta. Sen takiahan he olivat SEO:lle alun perin tulleetkin: saadakseen määrittää yrittäjänä itse toimintaansa!


Palvelu konseptiksi

Neljäs vaikuttaja oli rahankäyttö. SEO-kauppiaat maksoivat asemiensa ehostuksen omasta pussistaan, joten ylimääräistä kiinnostusta valtaviin julkisivuremontteihin ei ollut. Samasta syystä valtakunnallinen mainonta toteutettiin pienellä budjetilla. Kauppiaille tuotettiin sen sijaan työkaluja asema- ja myymälämarkkinointiin. He panostivatkin mieluummin palveluun kuin ulkokultaisuuteen.

Palveluasemat – huoltoasemat, joista saa palvelua mittarikentälle asti – hävisivät lähes kokonaan jo 1970-luvun lopulla, mutta muita useammin SEO-asemat jatkoivat asiakkaidensa palvelemista.

SEO jatkoi asiakkaidensa palvelemista.”

Asiakkaita palveleva. Itsenäinen. Omannäköinen. Siitä SEO on aina tunnettu ja tullaan tuntemaankin. Ei konsepteja, vaan paikallista palvelua.




Suomalaisen Energiaosuuskunnan verkkopalvelussa käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä palvelujamme hyväksyt evästeiden käytön.